راهنمای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، ابزاری اساسی در سیستم مالیاتی است که به شناسایی و ردیابی اطلاعات مالیاتی افراد و کسب‌وکارها کمک می‌کند. این شناسه نه تنها به تسهیل فرآیندهای مالیاتی و حسابرسی می‌انجامد، بلکه به بهبود شفافیت در تبادلات تجاری و مالی نیز می‌پردازد. در این راهنما، مراحل و نکات ضروری برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی را بررسی خواهیم کرد. با آگاهی از این مراحل، شما می‌توانید به‌راحتی و با اطمینان خاطر، شناسه خود را دریافت کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. همراه ما باشید تا به این اطلاعات ارزشمند دسترسی پیدا کنید.

مرحله 1)

مؤدی با انتخاب گزینه «شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی» وارد بخش مربوطه می‌شود.

تصویر مرحله 1

 

مرحله 2)

در این مرحله، گزینه «درخواست شناسه یکتا حافظه مالیاتی» انتخاب شود.

تصویر مرحله 2

 

مرحله 3)

مطابق شکل با پاسخ به سؤال «نحوه ارسال صورتحساب» و کلیک بر روی گزینه «ادامه»، مؤدی وارد مرحله بعدی می‌شود.

توضيح گزينه‌ها – ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به دو صورت قابل انجام است:

1- روش مستقیم: این روش ویژه مودیانی است که توانایی ارسال اطلاعات صورتحساب به سامانه مودیان را دارند. صورتحساب توسط مودی صادر، نگهداری، رمزگذاری و امضا دیجیتال شده و به سامانه مودیان ارسال می‌گردد. (توسط مودي)

2- روش غیر مستقیم: ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان به یکی ازدو روش ذیل انجام میپذیرد:

الف. شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی صرفا وظیفه ارسال اطلاعات را بر عهده خواهد داشت و تمامی اقدامات مربوط به صدور، نگهداری، رمزگذاری و امضای دیجیتال اطلاعات (با کلید اختصاصی مودی) توسط مودی انجام می‌پذیرد. (توسط شرکت معتمد / سامانه‌های دولتی – با کلید مؤدی)

ب. شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی اطلاعات صورتحساب (رمز نشده) مودی را دریافت و صورتحساب را از طریق زیرساخت‌های اختصاصی خود صادر، رمزگذاری، امضای دیجیتال (با کلید اختصاصی شرکت) و ارسال می‌نماید. (توسط شرکت معتمد / سامانه‌های دولتی – با کلید شرکت معتمد / سامانه‌های دولتی)

توجه: در صورتی که مودی گزینه «توسط شرکت معتمد / سامانه‌های دولتی – با کلید شرکت معتمد / سامانه‌های دولتی» را برای نحوه ارسال صورتحساب انتخاب نماید نیازی به داشتن امضای دیجیتال و کلید عمومی نداشته و به‌راحتی می‌تواند شناسه یکتای حافظه دریافت نماید. در این صورت شرکت داده‌پردازی کیسان با کلید عمومی خود صورتحساب‌ها را به سامانه مؤدیان ارسال می‌کند.

تصویر مرحله 3

 

مرحله 4)

در این قسمت می‌بایست شرکت معتمد / سامانه دولتی موردنظر انتخاب شود.

تصویر مرحله 4

 

مرحله 5)

مؤدی با انتخاب یک یا چند کد پستی وارد مرحله بعد می‌شود.

تصویر مرحله 5

 

مرحله 6)

براي افزودن پرداخت بايد به منوي عضويت و زيرمنوي ابزارهاي پرداخت رجوع كرد. مي‌توان اين كار را پس از دريافت شناسه يكتاي حافظه نيز انجام داد. در این قسمت مؤدی می‌تواند در صورت تمایل یک یا چند ابزار پرداخت را به شناسه یکتای حافظه مالیاتی اختصاص دهد، در غیر این‌صورت با انتخاب گزینه «ادامه» وارد مرحله بعد می‌شود.

تصویر مرحله 6

 

مرحله 7)

در این مرحله مؤدی می‌تواند مشخصات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی خود را ثبت نموده و در غیر این‌صورت با انتخاب گزینه «ادامه» وارد مرحله بعد می‌شود.

تصویر مرحله 7

 

مرحله 8)

در صورت تایید اطلاعات ثبتی، گزینه «اتمام» و در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات ثبت‌شده، گزینه «قبلی» می‌بایست انتخاب شود.

تصویر مرحله 8

 

مرحله 9)

در این مرحله شناسه یکتای مؤدی در اختیار وی قرار می‌گیرد.

تصویر مرحله 9

 

مؤدی جهت ثبت صورتحساب در سامانه شرکت داده پردازی کیسان به آدرس keysuntsp.com به این شناسه یکتا نیاز دارد. این شناسه معرف حافظه مالیاتی مختص مؤدی است که صورتحساب‌های ثبت شده وی در این قسمت ذخیره و نگهداری می‌شود. برای ثبت این شناسه در سامانه ثبت صورتحساب کیسان باید راهنمای گام 6 یعنی اتصال حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی مطالعه گردد.

 

نویسنده: بهاره رئیس دانا - کارشناس مدیریت دانش در شرکت داده‌پردازی کیسان

بهاره، کار خود را به عنوان کارشناس مرکز تماس آغاز کرد و با پشتیبانی از مشتریان تجربه‌های ارزشمندی کسب کرد. اکنون، بهاره با هدف تبدیل دانش ضمنی به دانش قابل استفاده، مستندات شرکت را جمع‌آوری و به‌روز می‌کند و در تولید محتوای سایت و راهنماها نقش مهمی ایفا می‌کند.

2 پاسخ

    1. جواب: برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، به سامانه الکترونیکی سازمان مالیاتی مراجعه کنید و با وارد کردن اطلاعات شخصی و شناسایی خود، از خدمات مربوط به ثبت‌نام و دریافت شناسه یکتا استفاده کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به ادارات مالیاتی محلی نیز اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *