کارپوشه در سامانه مودیان چیست و چطور آن را فعال کنم؟

کارپوشه سامانه مودیان

سامانه مودیان سامانه ای تحت مدیریت سازمان است که در آن به هر مودی، کارپوشه ویژه­ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان منحصرا از طریق آن کارپوشه انجام می‌شود. مودیان می‌توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه ­های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مودیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مودیان می‌­باشد.

مرجع نهائی ثبت، صدور واستعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مؤدیان است.

کارپوشه سامانه مودیان

در سامانه مودیان، هر مودی دارای یک کارپوشه اختصاصی است که تبادل اطلاعات بین مودی و سازمان صرفا از طریق این کارپوشه انجام می‌گیرد. مودیان می‌توانند در کارپوشه کلیه اطلاعات مالی و مالیاتی خود را مشاهده کنند و ضمن پیگیری فرآیندهای مالیاتی پرونده، درخواست‌های خود را نیز از طریق این کارپوشه به سازمان ارائه کنند.

در واقع کارپوشه به عنوان تنها درگاه ارتباطی مودی با سازمان امور مالیاتی کشور شناخته شده است.

در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان فعالان اقتصادی به عنوان فروشنده کالا یا ارائه کننده خدمت مکلفند پس از ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان، برای کلیه فروش‌های کالا و خدمات خود صورتحساب‌های الکترونیکی منطبق با استانداردهای سازمان امورمالیاتی را صادر و اطلاعات آن را به سامانه مودیان ارسال کنند.

این اطلاعات پس از صحت سنجی و ثبت در پایگاه اطلاعاتی سامانه مودیان، مبنای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده مودیان قرار خواهد گرفت. مودیان از طریق امکانات این سامانه در کارپوشه خود می‌توانند نسبت به مشاهده و تایید صورتحساب‌های الکترونیکی صادره در جریان مبادلات تجاری خود، اقدام نمایند.

فعال بودن کارپوشه مودی در سامانه مودیان به این معنا است که او از نظر سازمان، شرایط لازم برای دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از خریداران را دارد.

درصورتی که مودی شرایط لازم برای برای دریافت مالیات برای دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از خریداران را از دست بدهد، سازمان موظف است بلافاصله کارپوشه وی را در سامانه مودیان غیرفعال نماید. در این شرایط بانک مرکزی موظف است ترتیبی اتخاذ کند که به محض غیرفعال شدن کارپوشه مودی در سامانه مودیان، کلیه دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مرتبط با آن غیرفعال شوند.

نحوه فعالسازی کارپوشه سامانه مودیان

در ابتدا باید در سامانه مؤدیان مالیاتی ثبت نام نمایید.

وارد سایت my.tax.gov.ir شده و با انتخاب گزینه «ثبت نام»، نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدامات لازم را انجام دهید، پس از آن نام کاربری و رمز عبور جدید برای مؤدی پیامک خواهد شد.

درگاه سازمان مالیات

وارد سایت my.tax.gov.ir شده و در قسمت «ورود» مطابق تصویر زیر، نام کاربری و رمز عبور پیامک شده در مرحله قبل را وارد نمایید.

ورود به درگاه سازمان مالیات

در این مرحله با انتخاب گزینه «عضویت در سامانه مؤدیان» و «ایجاد کارپوشه» و تایید آن، کارپوشه کاربر در سامانه مؤدیان فعال شده و به کاربر موردنظر، نام کاربری و رمز عبور موقت از طریق پیامک ارسال می شود.

عضویت در سامانه مؤدیان» و «ایجاد کارپوشه»

متقاضیان مشمول ثبت صورتحساب در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌‌توانند جهت ثبت صورتحساب‌های خود و ارسال آن‌ها به سامانه مودیان، از«پایانه فروشگاهی کیسان» استفاده نمایند.

 

Picture of نویسنده: تیم تحریریه کیسان
نویسنده: تیم تحریریه کیسان

سعی ما در تولید محتوای بروز و کاربردی برای رفع نیاز مؤعدیان عزیز است. در صورتی که سوال دارید لطفا با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *