راهنمای تشکیل پرونده مالیاتی (آموزش تصویری)

آموزش تشکیل پرونده مالیانی

تشکیل پرونده مالیاتی یکی از مراحل حیاتی برای هر کسب‌وکار و فردی است که به فعالیت اقتصادی پرداخته است. این پرونده نه تنها برای رعایت قوانین مالیاتی الزامی است، بلکه به عنوان ابزاری برای مدیریت مالی و بررسی عملکرد اقتصادی نیز کاربرد دارد.

در این مطلب، به بررسی مراحل و نکات کلیدی در تشکیل پرونده مالیاتی خواهیم پرداخت. با دریافت اطلاعات صحیح و جامع، می‌توانید از مشکلات حقوقی و مالی آینده جلوگیری کرده و در راستای رشد و پیشرفت مالی خود گام بردارید. ما شما را در این سفر راهنما خواهیم بود تا با فرآیند تشکیل پرونده مالیاتی به‌طور کامل آشنا شوید.

کاربران می‌بایست مراحل زیر را مطابق شکل زیر انجام دهند تا بتوانند از تمامی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور استفاده نمایند.

کاربرانی که در سازمان امور مالیاتی کشور، پرونده مالیاتی داشته و به عنوان مؤدی مالیاتی شناخته می‌شوند، می‌بایست مراحل زیر را مطابق تصاویر درج شده از مرحله دوم آغاز نمایند.

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

۱- پیش ثبت نام الکترونیکی

مرحله اول

کاربران می‌بایست در ابتدا وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور شده و مطابق شکل زیر بخش “ثبت نام الکترونیک (با داشتن اطلاعات کاربری)” را انتخاب نمایند.

سایت سازمان امور مالیاتی کشور

مرحله دوم

کاربران پس از انتخاب گزینه مذکور وارد صفحه زیر شده و  مطابق شکل زیر باید گزینه “ورود به پیش ثبت نام الکترونیک” را انتخاب کنند.

ورود به پیش ثبت نام الکترونیک

مرحله سوم

پس از ورود به سامانه پیش ثبت نام و ثت نام، کد امنیتی، نوع مؤدی (حقیقی، حقوقی، تبعه حارجی و تشکل قانونی) و شماره/شناسه ملی/فراگیر می‌بایست توسط کاربر تکمیل شده و گزینه “ورود به ثبت نام” را انتخاب نمایند.

در این مرحله، اطلاعات پایه‌ای از کاربران دریافت می‌شود که پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید “تایید نهایی” وارد مراحل بعدی می‌شوند.
چنانچه کاربران تا هفت روز اطلاعات خود را تایید ننمایند، پرونده ایجاد شده به‌صورت خودکار حذف خواهد شد.

در ادمه، بخشی از اطلاعات ثبت شده کاربران از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. چناچه به هر دلیلی در اطلاعات مغایرتی یاف شود، موضوع موردنظر با پیامک به کاربران اطلاع داده شده و کابران می‌بایست مجددا وارد سامانه “پیش ثبت نام” شده و مراحل مربوطه را تکرار نمایند.

پس از صحت‌سنجی اطلاعات در کمتر از ۳۰ دقیقه، چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام کاربر مورد تایید سازمان قرار گیرد، برای کاربر مورد نظر یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به‌صورت پیامک به شماره تلفن همراه ثبتی کاربر ارسال خواهد شد. دقت داشته باشید که اطلاعات کاربری محرمانه بوده و مسئولیت سوءاستفاده از آن بر عهده کاربر خواهد بود.

۲- ثبت نام الکترونیکی

کاربر در این مرحله مجددا وارد پرتال ثبت نام شده و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور ارسال شده وراد پرتال سازمانی شده تا اطلاعات درخواستی را تکمیل نماید.

پرتال سازمانی

۳- راستی آزمایی اطلاعات

در این مرحله اطلاعات ثبت شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور به‌صورت الکترونیکی بررسی شده و در صورت صحت اطلاعات ثبتی وارد مرحله نهایی خواهید شد.

در آخر

پس از تایید اعتبارسنجی اطلاعات تکمیلی توسط سازمان، ثبت نام شما کامل شده و می‌توانید از تمامی خدمات مالیاتی به‌صورت الکترونیکی استفاده نمایید.

نویسنده: بهاره رئیس دانا - کارشناس مدیریت دانش در شرکت داده‌پردازی کیسان

بهاره، کار خود را به عنوان کارشناس مرکز تماس آغاز کرد و با پشتیبانی از مشتریان تجربه‌های ارزشمندی کسب کرد. اکنون، بهاره با هدف تبدیل دانش ضمنی به دانش قابل استفاده، مستندات شرکت را جمع‌آوری و به‌روز می‌کند و در تولید محتوای سایت و راهنماها نقش مهمی ایفا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *