آموزش تنظیم اظهارنامه مالیاتی ویژه اشخاص حقیقی + ویدیو وبینار

تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

آموزش تنظیم اظهارنامه مالیاتی ویژه اشخاص حقوقی یک موضوع بسیار مهم و ضروری برای صاحبان و مدیران شرکت‌ها است. اظهارنامه مالیاتی به عنوان یک گواهی مالیاتی از درآمد و هزینه‌ها در دوره مالی خاص است که توسط اشخاص حقیقی برای ارائه به سازمان مالیات‌های کشور است. در ویدیو پایین می‌توانید با این موضوع مهم بیشتر آشنا شوید:

 

اهمیت تنظیم اظهارنامه مالیاتی

تأمین مالیات‌ها از یک سو و رعایت قانون مالیات‌ها از سوی دیگر دو دلیل اصلی برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی است. در وهله اول، اظهارنامه مالیاتی به عنوان یک مدرک از درآمد و هزینه‌ها در دوره مالی خاص است که توسط سازمان مالیات‌های کشور برای محاسبه مالیات‌ها مورد نیاز است. در وهله دوم، رعایت قانون مالیات‌ها یک تکلیف قانونی برای اشخاص حقوقی است که در صورت عدم رعایت آن، می‌توانند در معرض تعقیب قانونی قرار گیرند.

تمامی اشخاص حقیقی که دارای درامد و شغل و کسب و کار هستند مطابق با ماده 95 مالیات های مستقیم، باید بر اساس سال مالی، عملکرد مالی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند.

«سازمان امور مالیاتی کشور» به دلیل تفاوت میان مشاغل و درآمد های آنان، اشخاص حقیقی را به سه گروه تقسیم نموده که این تقسیم بندی بستگی به نوع فعالیت و درآمد آنها دارد و هر کدام تکالیف قانونی مخصوص به خود را دارند.

  • اشخاص حقیقی گروه اول
  • اشخاص حقیقی گروه دوم
  • اشخاص حقیقی گروه سوم

اظهارنامه مالیاتی

اشخاص حقیقی گروه اول

  • جزو دارندگان کارت بازرگانی می باشند ( واردکنندگان و صادرکنندگان )
  • صاحبان صرافی
  • صاحبان کارخانجات، واحدهای تولیدی و معادن
  • صاحبان بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی
  • صاحبان هتل های سه، چهار و پنج ستاره
  • صاحبان فروشگاه های زنجیره ای
    به غیر از صابحان مشاغل که در بالا به آنها اشاره شد تمام افرادی که درآمد آنها بیشتر از 3 میلیارد تومان ( در طول یکسال ) باشد شامل اشخاص حقیقی گروه اول می باشند. اشخاصی که در گروه های بالا قرار گیرند در صورتی درامد آنها کمتر از سی میلیارد ریال نیز باشد، از نظر سازمان امور مالیاتی از آنها قابل قبول نمی باشند.

اشخاص حقیقی گروه دوم

طبق قانون سازمان امور مالیاتی صاحبان مشاغلی که مجموع درآمد آنها بین یک تا سه میلیارد تومان باشد جزو اشخاص حقیقی گروه دوم مالیاتی می باشند.

اشخاص حقیقی گروه سوم

افرادی که جزو دسته اول و دوم قرار نگیرند و میزان درآمد آنها کمتر از ده میلیارد ریال باشد اشخاص حقیقی گروه سوم می باشند، این گروه شامل بسیاری از مساغل می شود که باید اظهارنامه خود را  در زمان تعیین شده به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

 اگر فعالیت اشخاص حقیقی گروه سوم خدماتی باشد، سقف درآمدی برای تعیین گروه بندی مشاغل به کمتر از 5 میلیارد ریال تقلیل می کاهش می‌یابد.

 

مراحل تنظیم اظهارنامه مالیاتی

از آنجا که با راه‌اندازی «درگاه ملی خدمات الکترونیکی» انجام بسیاری از تکالیف مالیاتی از طریق این سامانه انجام می‌شود، ثبت نام در این سامانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. عدم ثبت نام در این سامانه به معنای عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی است. به این ترتیب اقدامات قبل از تهیه و تنظیم اظهارنامه می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • انجام یا تکمیل ثبت نام در درگاه ملی خدمات مالیاتی و دریافت نام کاربری و رمز عبور
  • بازیابی رمز عبور، در صورت فراموشی
  • تعیین گروه شغلی مناسب کسب و کار
  • آماده سازی کلیه اطلاعات مورد نیاز جهت تکمیل اظهارنامه مالیاتی

1.ورود به سامانه مودیان

برای تکمیل اظهارنامه ابتدا باید وارد درگاه ملی خدمات الکترونیکی به نشانی https://tax.gov.ir/Pages/HomePage بشوید.

افراد پس از ثبت‌نام در این سامانه می‌توانند اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کرده و آن را ارسال کنند.

2.نحوه تکمیل اظهارنامه

  • انتخاب گزینه “فهرست پرونده‌های مالیاتی” از منوی داشبود و ورود به پرونده مالیاتی برای عملکرد 1402
  • انتخاب پرونده درآمدی که قصد ارسال اظهارنامه برای آن را داریم
  • انتخاب گزینه “ثبت اظهارنامه و فرم استفاده از تبصره ماده 100”
  • تکمیل اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل 1403
  • محاسبه و تعیین نحوه مالیات اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل
  • ثبت، تایید نهایی و ارسال اظهارنامه

دقت داشته باشید که پیش از ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، یک نسخه از آن را تهیه و اطلاعات ثبت شده در آن را به دقت بررسی کنید.

3.پرداخت مالیات صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی: پس از اطمینان از ارسال صحیح اظهارنامه مالیاتی و دریافت کد رهگیری، قبوض صادره قابل رویت هستند. پس از چاپ قبض مالیاتی می‌توانید از طریق بانک یا سامانه پرداخت الکترونیکی مالیات اقدام به پرداخت نمایید.

4. تهیه نسخه چاپی اظهارنامه تایید شده و بایگانی اسناد و مدارک: پس از تکمیل و ارسال اظهارنامه، تهیه یک نسخه چاپی از اظهارنامه تکمیل شده به ویژه صفحه تایید نهایی ضروری است. این نسخه از اظهارنامه باید همراه با کلیه دفاتر قانونی و اسناد و مدارک مورد تایید که مبنای تهیه اظهارنامه بوده‌اند، در محل امنی بایگانی شوند.

نقش مهم ارقام

در هنگام تنظیم اظهارنامه مالیاتی، ارقام مختلف ایفای نقش مهم دارند. ارقام درآمد، هزینه، آورده، نسیه دیون و… باید با دقت بررسی و تعیین شده تا اطلاعات اظهارنامه به درستی اعلام شده و منجر به کتمان درآمد یا هزینه‌های غیر واقعی نشود.

در نهایت، تنظیم صحیح اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی نه تنها به شما کمک می‌کند تا به تعهدات قانونی خود عمل کنید، بلکه می‌تواند از بروز مشکلات مالیاتی در آینده نیز جلوگیری کند. با پیروی از راهنمایی‌ها و نکات ارائه شده در این آموزش، می‌توانید با اطمینان اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کرده و از دقت و صحت آن مطمئن باشید. با توجه به اهمیت این موضوع، همواره به‌روزرسانی اطلاعات مالی و مشاوره با کارشناسان مالی توصیه می‌شود.

 

Picture of نویسنده: تیم تحریریه کیسان
نویسنده: تیم تحریریه کیسان

سعی ما در تولید محتوای بروز و کاربردی برای رفع نیاز مؤعدیان عزیز است. در صورتی که سوال دارید لطفا با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *