نحوه ثبت صورتحساب پیمانکاری

ثبت صورتحساب پیمانکاری

سامانه مودیان سامانه ای تحت مدیریت سازمان است که در آن به هر مودی، کارپوشه ویژه­ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان منحصرا از طریق آن کارپوشه انجام می‌شود. مودیان می‌توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه ­های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مودیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت فروش، سامانه مودیان می‌­باشد.

 

آشنایی با صورتحساب پیمانکاری

حسب دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، سه نوع صورتحساب پیشبینی شده استکه عبارتند از:

صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحسابی است با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا/خدمت فروش رفته.

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، صورتحسابی است با اطلاعات کامل فروشنده، اطلاعات کامل کالا/خدمت و ثبت اطلاعات خریدار اختیاری است.

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.

تاکنون هفت الگو برای صورتحساب الکترونیکی نوع اول درنظر گرفته شده است که شامل: -1فروش -2فروش ارز -3طال، جواهر و پالتین -4قرارداد پیمانکاری -5قبوض خدماتی -6بلیط هواپیما -7 صادرات میباشد. جزییات آن در سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی Intamedia.ir بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می‌باشد.

با توجه به الزام ثبت صورتحساب الکترونیک برای افراد مشمول، در ادامه مطلب به صورت وضعیت پیمانکاری و نحوه ثبت صورتحساب این الگو می‌پردازیم:

قرارداد پیمانکاری، یک توافق رسمی است که در آن، یک فرد یا شرکت (کارفرما) انجام یک کار خاص را به فرد یا شرکت دیگر (پیمانکار) واگذار می‌کند. این کار معمولاً شامل پروژه‌های مهندسی و ساختمانی، خدمات فنی، یا تأمین کالا و خدمات می‌شود. در این قرارداد، شرایط مالی، مدت زمان و دیگر جوانب انجام کار مشخص می‌شود.

قرارداد پیمان کاران

یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری، قرارداد بر اساس فهرست بها است که در آن برای هر کار مبلغی تعیین و نهایتاً مجموع تمامی خدمات در نهایت به مبلغ قرارداد اضافه می‌شود. در قرارداد مدیریت پیمان نیز، پیمانکار از کل هزینه‌ها یک درصد را به عنوان سهم خود دریافت می‌کند.

در حالی که در قرارداد امانی، پیمانکار تجهیزات و ماشین‌آلات خود را در اختیار پروژه قرار می‌دهد و هزینه آن را دریافت می‌کند. قرارداد بر اساس پیشرفت کار نیز زمانی که پایان کار تعیین نمی‌شود، بر مبنای پیشرفت کار انجام می‌شود.

همچنین، قراردادهای پیمانکاری بر اساس زیربنا و قیمت ثابت نیز وجود دارند که هر کدام شرایط خاص خود را دارند و در هر حالت، مالیات شرکت‌های پیمانکاری بر اساس قوانین مالیاتی مربوطه، تنظیم و وصول می‌شود.

مالیات تکلیفی پیمانکاری، که به عنوان مالیات مقطوع پیمانکاری نیز شناخته می‌شود. افراد و سازمان‌های زیر موظف به پرداخت این نوع مالیات قرارداد پیمانکاری هستند:

  • کارفرمایان
  • سازمان‌های دولتی
  • شهرداری‌ها
  • مؤسسات عام‌المنفعه مستقل
  • شرکت‌ها

این افراد و سازمان‌ها موظف هستند تا مبلغ مالیات قرارداد پیمانکاری را از مبلغ پرداختی به پیمانکار کسر کرده و آن را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند. مالیات مقطوع تنها زمانی به پیمانکار تعلق می‌گیرد که کارفرما مبلغ قرارداد را پرداخت کرده باشد. به‌عبارت‌دیگر، پیمانکار نیز موظف به پرداخت مالیات است و باید رسید این پرداخت را برای پرونده‌های مالیاتی خود نگه دارد.

شرکت‌های پیمانکاری، چه سهامی و چه غیرسهامی، موظف به پرداخت مالیات بر درآمد حاصل از فعالیت‌های پیمانکاری هستند. در این نوع مالیات، تمام درآمدهای حاصل از پروژه‌ها و قراردادهای پیمانکاری مورد محاسبه قرار می‌گیرد. برای تعیین درآمدهای پیمانکار، از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

بررسی دفاتر مالی پیمانکار: اطلاعات مالی پیمانکار از طریق بررسی دقیق دفاتر و حسابداری آن‌ها مشخص می‌شود.

تشخیص علی‌الراس یا مؤدی مالیاتی بر اساس شواهد و قرائن: با بررسی دقیق شواهد و قرائن مالی، درآمدهای مشمول مالیات تعیین می‌شود.

حساب مالیاتی پیمانکار: پیمانکاران موظف به تنظیم حساب مالیاتی خود هستند که شامل درآمدها و هزینه‌های مرتبط با پروژه‌های پیمانکاری می‌شود.

اسناد مالیات مقطوع پیمانکاری پرداختی توسط کارفرما: مبالغ مالیات مقطوع که توسط کارفرما پرداخت می‌شود، به عنوان درآمد مشمول مالیات محاسبه می‌شوند.

تمامی درآمدهای مشمول مالیات، در پایان سال مالی در دفاتر ثبت و گزارش می‌شوند تا محاسبه و پرداخت مالیات به‌طور صحیح و دقیق انجام شود.

طبق قوانین مالیات بر ارزش افزوده، پیمانکار موظف است از کل مبلغ صورت وضعیتی که به کارفرما ارائه می‌دهد، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و عوارض ارزش افزوده را محاسبه کرده و از کارفرما مطالبه نماید. این مبلغ قبل از کسورات، چه قانونی و چه توافقی، محاسبه می‌گردد. تخصیص کسورات، به کم شدن مقادیری از حقوق کارکنان، به صورت توافقی بین کارفرما و کارکنان یا طبق مقررات قانونی گفته می‌شود.

حسابداری پیمانکاری

بنابر قانون مالیات بر ارزش افزوده، اگر پیمانکار بخشی از مبلغ قرارداد را برای خرید لوازم و تجهیزات مورد نیاز صرف کند، این مبلغ از مالیات معاف خواهد بود. اگر مواد و لوازم خریداری شده داخلی باشند، مالیات بر ارزش افزوده بر این مبلغ معاف می‌شود.

اگر خرید از محصولات خارجی باشد، تمام هزینه‌های گمرکی و اضافی مرتبط با واردات محصولات، که همه آنها در پروانه سبز مندرج می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. علاوه بر این، اگر یک پیمانکار ایرانی به عنوان یک پیمانکار جایگزین، بخشی از قرارداد پیمانکاری خارجی را انجام دهد و لوازم و تجهیزات مورد نیاز را خریداری کند، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

از این پس تمامی افراد مشمول می‌توانند از «پایانه فروشگاهی کیسان» جهت ثبت صورتحساب‌های پیمانکاری خود استفاده نمایند.

یکی از فیلدهای مرتبط با الگوی قرارداد پیمانکاری شناسه یکتای ثبت قرارداد فروشنده است.

شناسه یکتای ثبت قرارداد فروشنده: جهت برقراری ارتباط بین صورتحساب الکترونیکی با قرارداد، ثبت فیلد شناسه یکتای ثبت قرارداد فروشنده الزامی است.

 

ارسال صورتحساب الکترونیکی پیمانکاری

برای ثبت صورتحساب با الگوی قرارداد پیمانکاری، ابتدا باید قرارداد را در «کارپوشه سامانه مودیان»، بخش «مدیریت قرارداد‌ها و قرارداد پیمانکاری» ثبت نموده و پس از به تایید رسیدن توسط شخص «کارفرما» یا «پیمانکار»، شناسه یکتای ثبت قرارداد فروشنده معتبر بوده و امکان ثبت صورتحساب الکترونیک فراهم می‌شود.

کیسان، رتبه یک شرکت‌های معتمد مالیاتی، امکان ثبت صورتحساب را برای تمامی مودیان حقیقی و حقوقی فراهم نموده است.

متقاضیان مشمول ثبت صورتحساب در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌توانند جهت ثبت صورتحساب‌های خود و ارسال آن‌ها به سامانه مودیان، از«پایانه فروشگاهی کیسان» استفاده نمایند.

شرکت داده پردازی کیسان جهت تسهیل در تکالیف مودیان مشمول، تعرفه «برنزی» را به صورت «رایگان» ارائه می‌دهد.

با توجه به کم بودن تعداد صورت وضعیت های پیمانکاری، پیشنهاد ما به شما استفاده از تعرفه برنزی در شرکت «داده پردازی کیسان» است.

در صورتی که تا بحال اقدامی جهت ثبت صورتحساب‌های پیمانکاری خود نداشته‌اید، می‌توانید تنها در 5 مرحله ثبت نام خود را تکمیل نموده و لحظاتی پس از تکمیل ثبت نام اقدام به ثبت صورتحساب الکترونیک نمایید.

 

Picture of نویسنده: تیم تحریریه کیسان
نویسنده: تیم تحریریه کیسان

سعی ما در تولید محتوای بروز و کاربردی برای رفع نیاز مؤدیان عزیز است. در صورتی که سوال دارید لطفا با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *