جریمه عدم استفاده از سامانه مودیان

جریمه استفاده نکردن از سامانه مودیان

بر اساس ماده «2» قانون پایانه‌های فروشگاهی، سازمان مکلف است ظرف یک هفته از تاریخ لازم الاجراء شدن این ماده نسبت به ثبت نام و عضویت کلیه مودیان در سامانه مودیان و تخصیص کارپوشه اختصاصی به آنها اقدام نماید. همچنین سازمان موظف است حداکثر ظرف یک هفته پس از ثبت‌ نام مودیان در نظام مالیاتی، نسبت به ثبت نام و عضویت و نیز تخصیص کارپوشه اختصاصی به آنها در سامانه مودیان اقدام نماید. در صورت عدم اجرای حکم فوق توسط سازمان، مودیانی که در نظام مالیاتی ثبت‌ نام کرده‌اند، مشمول جرائم مربوط به عدم عضویت یا عدم ثبت نام در سامانه مودیان نمی‌شوند. بنابراین مؤدیانی که پرونده مالیاتی تشکیل داده‌اند، وظیفه‌ای از قبال ثبت‌نام در سامانه مؤدیان نداشته و این امر به عهده سازمان امور مالیاتی کشور است.

بر اساس ماده «8» قانون پایانه‌های فروشگاهی، مودیانی که از ثبت ­نام در سامانه مودیان خودداری کنند و نیز خرده فروشی ­ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، در صورتی که از پایانه فروشگاهی استفاده نکنند، مشمول امتیاز مذکور در ماده (4) این قانون نمی باشند. سازمان موظف است معادل مالیات متعلق به فروش مودیان موضوع این ماده را به هر طریق ممکن از جمله مراجعه به محل های فعالیت و رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک آنان، (اعم از فیزیکی و الکترونیکی) یا هرگونه مدارک و قرائنی که به دست می آورد، تعیین و مطالبه کند. در تعیین مالیات متعلق به این مودیان، هیچ­گونه اعتبار مالیاتی برای خریدهای آنان منظور نخواهد شد. مودیان مزبور، در صورت اعتراض به میزان فروش اعلام شده توسط سازمان، می توانند با ارائه اسناد و مدارک مثبته به مراجع دادرسی مالیاتی مراجعه کنند.

بر اساس ماده «9» قانون پایانه‌های فروشگاهی، در صورتی که مودی، برخی از فعالیت ها و یا معاملات خود را کتمان کند، یا از صدور صورتحساب های خود از طریق سامانه مودیان خودداری کرده یا در ثبت قیمت یا مقدار فروش مرتکب کم‌ اظهاری یا بیش‌ اظهاری شده باشد، سازمان موظف است موارد تخلف مودی را از طریق سامانه مودیان به اطلاع وی برساند. در صورتی که مودی موارد مزبور را پذیرفته و آنها را در کارپوشه خود در سامانه مودیان ثبت یا اصلاح کند، صرفا مشمول جریمه ‌های موضوع ماده (22) این قانون خواهد شد.

در صورتی که مودی، آن موارد را نپذیرفته و از ثبت یا اصلاح آنها در سامانه مودیان امتناع کند، سازمان مراتب تخلف مودی را با اسناد و مدارک مثبته به هیأت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می ‌دهد. درصورت تأیید تخلف توسط هیأت حل اختلاف مالیاتی، سازمان می‌ تواند با مراجعه به مودی یا مطالبه دفاتر و اسناد او، نسبت به حسابرسی دوره های مالیاتی سال تخلف اقدام نماید. علاوه بر این، مودی متخلف مشمول جریمه‌ های موضوع ماده (22) این قانون خواهد بود.

 

جریمه عدم استفاده سامانه مؤدی

 

لیست جرایم عدم استفاده از سامانه مودیان

بر اساس ماده «22» قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تخلفات و حسب مورد، جریمه های متعلقه به شرح زیر خواهد بود:

الف – عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، معادل ده درصد (10%) مجموع مبلغ فروش انجام‌ شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا بیست میلیون (20,000,000) ریال، هر یک که بیشتر باشد.

ب – عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان، یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، معادل ده درصد (10%) مجموع مبلغ فروش انجام‌ شده از آن طرق، یا بیست میلیون (20,000,000) ریال، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت‌ های مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیات های مستقیم در همان سال مالی.

پ – عدم اعلام شماره حساب یا حسابهای بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی واحد از طریق آن یا آنها انجام می‌ شود به سازمان، معادل ده‌ درصد (10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از طریق آن حساب یا بیست میلیون (20,000,000) ریال، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیات مستقیم در همان سال مالی.

ت – عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش ‌کردن صورتحساب، معادل دو درصد (2%) مبلغ صورتحساب های مذکور یا معادل بیست میلیون (20,000,000) ریال هر یک که بیشتر باشد.

 ث – عدم رعایت احکام مذکور در مواد (12)، (13) و (14) این قانون، معادل یک درصد (1%) مبلغ فروش‌ گزارش ‌نشده یا معادل ده میلیون (10,000,000) ریال، هر یک که بیشتر باشد.

تبصره 1) مبلغ جریمه های ثابت مندرج در این قانون، متناسب با نرخ تورم سالانه بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی، هر سال توسط سازمان اعلام می‌ شود.

تبصره 2) سازمان نمی‌ تواند بیشتر از پنجاه درصد (50%) جریمه‌ های موضوع این ماده را مطابق ماده (191) قانون مالیات‌ های مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد.

چنانچه عدم انجام تکالیف موضوع این قانون، خارج از اختیار مودی باشد، سازمان مکلف است جرایم موضوع این ماده را مورد بخشودگی قرار دهد.

 

بخشودگی جرائم سامانه مودیان

بر اساس ماده «17» قانون پایانه‌های فروشگاهی،  سازمان موظف است در پنج سال اول پس از استقرار سامانه مودیان به منظور تشویق صاحبان مشاغل موضوع فصل چهارم باب سوم قانون مالیات های مستقیم که فروش‌­های خود را با استفاده از پایانه فروشگاهی انجام داده و کالاها و خدمات موردنیاز خود را از واحدهای اقتصادی عضو سامانه مودیان خریداری کنند، معادل بیست درصد (20%) مالیات بر ارزش افزوده ای که مودی در هر دوره به سازمان پرداخت می کند یا یک درصد (1%) فروش وی (هر کدام کمتر باشد)، حداکثر تا شصت میلیون (60،000،000) ریال در هر دوره مالیاتی به عنوان پاداش همکاری مودی، از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی وی (و در صورتی که بیش از مالیات آن دوره باشد، دوره های بعد از آن) کسر کند.

تبصره ـ پاداش مودیان موضوع این ماده که طبق قانون، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، از مالیات عملکرد آنها در همان سال کسر می شود. پاداشی که به این مودیان تعلق می گیرد، از پنجاه درصد (50%) مالیات عملکرد ابرازی آنان بیشتر نخواهد بود.

 

جهت عدم ثبت جرایم از سمت «سازمان امور مالیاتی کشور»، می‌توانید از طریق شرکت معتمد مالیاتی کیسان، صورتحساب خود را ثبت نموده و مسئولیت ارسال صورتحساب‌های خود را به شرکت داده پردازی کیسان واگذار کنید. شرکت‌های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی اشخاص حقوقی داراي پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش‌هاي لازم به مؤدیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز براي ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور فاکتور الکترونیکی و سایر امور غیر حاکمیتی (به تشصیص سازمان) با سازمان همکاري می‌کنند.

متقاضیان مشمول ثبت صورتحساب در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌توانند جهت ثبت صورتحساب‌های خود و ارسال آن‌ها به سامانه مودیان، از«پایانه فروشگاهی کیسان» استفاده نمایند.

شرکت داده پردازی کیسان جهت تسهیل در تکالیف مودیان مشمول، تعرفه «برنزی» را به صورت «رایگان» ارائه می‌دهد.

Picture of نویسنده: تیم تحریریه کیسان
نویسنده: تیم تحریریه کیسان

سعی ما در تولید محتوای بروز و کاربردی برای رفع نیاز مؤدیان عزیز است. در صورتی که سوال دارید لطفا با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *