مالیات طلا فروشان چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه مالیات طلا فروشان

طلا به عنوان یک کالای با ارزش و پرمخاطب، تحت نظارت و مقررات مالیاتی خاصی قرار دارد که باید توسط طلا فروشان مورد توجه قرار گیرد. در این راستا، طلا فروشان موظف هستند تا با ثبت دقیق خرید و فروش‌های خود، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد حاصل از فعالیت‌های خود را پرداخت کنند.

طبق ماده ۱۶۹ قانون اساسی، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظف‌ هستند صورتحساب های الکترونیکی خود را در بازه‌های زمانی مشخص برای «سازمان امور مالیاتی» اداره مالیات ارسال نموده و خریداران نیز یک ماه فرصت دارند تا صورتحساب صادر شده را تایید کنند. شما می توانید صورتحساب های خود را به سه شکل برای «سازمان امور مالیاتی» ارسال کنید:

  • کاغذی
  • سی‌دی
  • الکترونیک

روش های سنتی ارسال صورتحساب معاملات به صورت کاغذی یا ارائه یک سی‌دی حاوی فاکتورها، دشواری ها و دردسرهای زیادی دارد. از همین رو دولت با راه اندازی «سامانه مودیان»، بستر لازم برای ارسال صورتحساب الکترونیکی را فراهم کرده است.

 

انواع مالیات طلا

یکی از انواع مالیات که امروزه از شهروندان دریافت شده و جزو دسته بندی مالیات‌های غیر مستقیم است، مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات است.

به عبارتی دیگر، مالیاتی که به طور غیر مستقیم و با افزودن بر قیمت کالا یا خدمات ارائه شده، از مصرف کنندگان آن کالاها و خدمات، دریافت می شود.

مالیات بر ارزش افزوده، به طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات تعلق گرفته که طلا، یکی از انواع آن ها است.

در ابتدای سال 1403، با افزایش یک درصدی نرخ مالیات بر تمامی کالاها/خدمات به نرخ 10 درصد مواجه شدیم.

نکته قابل توجه، ثابت ماندن نرخ مالیات طلا، جواهر، پلاتین با عدد 9 است.

با اشاره به بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ که بر اساس آن نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال جاری به میزان یک واحد درصد افزایش یافته، اعلام کرده که بر اساس متن قانون، افزایش یاد شده صرفاً ناظر به نرخ عمومی موضوع ماده (۷) بوده و به نرخ‌های خاص (طلا و جواهر و پلاتین) موضوع ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده مربوط نیست.”

 

مالیات بر طلا

 

مالیات بر ارزش افزوده طلا چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده، نوعی مالیات غیر مستقیم بوده که از مصرف کنندگان کالاها و خدمات به این دلیل که در جریان تولید یک کالا و خدمات و رساندن آن به دست مصرف کننده، به ارزش آن اضافه شده، دریافت می‌شود. اضافه ارزش کالاها یا خدمات، به عنوان بخشی از قیمت آن کالا یا خدمت، توسط تولید کننده از مصرف کننده دریافت شده و به حساب «سازمان امور مالیاتی کشور» واریز می‌گردد.

با توجه به تعریف مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر ارزش افزوده طلا، مالیات غیر مستقیمی است که بر اساس نرخ تعیین شده در قانون و بر مبنای ارزش اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده، در هنگام فروش طلا، از خریداران و مصرف کنندگان آن، دریافت شده و توسط فروشنده، به حساب «سازمان امور مالیاتی کشور» واریز می‌گردد.

 

نحوه محاسبه مالیات طلافروشان

قبل از دی ماه سال 1400، محاسبه مالیات برای طلا فروشی بر اساس مجموع قیمت طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده صورت می‌گرفت در صورتی که پس از تاریخ یادشده، نحوه محاسبه دستخوش تغییراتی شده و مالیات فقط بر اساس اجرت ساخت و سود فروشنده محاسبه می‌شود.

طبق این فرمول برای محاسبه اجرت و مالیات خرید طلا مراحل زیر طی می‌شود:

در ابتدا اجرت ساخت طلا (هزینه‌ای است که طلا فروش برای ساخت و طراحی طلا از مشتری دریافت می‌نماید) به ارزش اصل طلا اضافه می‌شود.

سپس مطابق قانون ۷ درصد سود (هزینه‌ای است که فروشنده بابت سود خود در صورتحساب‌های با الگوی طلا، جواهر وپلاتین لحاظ می‌نماید)در نظر گرفته شده برای فروشنده به این مبلغ اضافه می‌شود.

علاوه بر مبالغ فوق ۹ درصد اجرت ساخت و سود فروشنده نیز به‌عنوان مالیات طلا به این مبلغ اضافه می‌شود.

در نهایت خریدار باید اقدام به پرداخت مالیات طلا در ضمن قیمت نهایی محاسبه شده توسط فروشنده نماید.

مالیات طلا، صرفا به اجرت ساخت طلا و سود فروشنده تعلق می گیرد که باید از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir پرداخت شود.

 

قانون مالیات طلا

قانون جدید مالیات طلا یا قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که در تیر ماه سال گذشته، برای اجرا، ابلاغ گردید، در بند (ب) ماده 26 خود، به مالیات طلا و تعیین میزان آن می پردازد.

بند «ب»:

  • اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته‌شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات و عوارض است.
  • اجرت ساخت، حق ‌العمل و سود فروشنده کالا های موضوع این بند مشمول مالیات و عوارض با نرخ نه درصد ( ۹% ) است.
  • پس از راه ‌اندازی سامانه مؤدیان، عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مربوط به این بند مکلفند کلیه عملیات خرید و فروش خود را در سامانه مزبور ثبت کنند. درج ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین، اجرت ساخت، حق‌ العمل و سود فروشنده به تفکیک در صورتحساب الکترونیکی الزامی است. در صورت کتمان و یا عدم ثبت تمام یا برخی از معاملات در سامانه مذکور مشمول جریمه‌ای معادل نه ‌درصد ( ۹% ) ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین است که غیر قابل بخشودگی است. این جریمه علاوه بر جریمه مذکور در بند « ب» ماده 36این قانون است.

 

مالیات طلا فروشان و نحوه محاسبه آن

 

نحوه ثبت مالیات طلا در سامانه مودیان

یکی از راه‌های ارسال صورتحساب الکترونیک به «سامانه مودیان»، ثبت صورتحساب الکترونیک در بستر وب‌سایت شرکت «داده پردازی کیسان» است و در حال حاضر این خدمت در بستر تعرفه «برنزی» به صورت رایگان ارائه داده می‌شود و در صورتی که صورتحساب الکترونیک دارای خطا باشد، پشتیبانی شرکت «داده پردازی کیسان» به صورت رایگان و بدون هزینه راهنمای شما خواهد بود.

برای استفاده از این خدمات رایگان ابتدا باید در «کارپوشه سامانه مودیان» خود شرکت «داده پردازی کیسان» را انتخاب نموده و یک شناسه یکتا به این شرکت تخصیص دهید.

پس از انجام مراحل عضویت و دریافت شناسه یکتا، باید وارد حساب کاربری خود در «شرکت داده پردازی کیسان» شده و پس از اتصال شناسه یکتا به پایانه فروشگاهی، قراردادی را منعقد کنید.

پس از انعقاد قرارداد، اقدام به ثبت خریداران و کالا/خدمت خود نموده و ثبت صورتحساب را انجام می‌‌دهید و حداکثر تا 4 ساعت آینده در «کارپوشه سامانه مودیان» قابل رویت خواهد بود.

شرکت داده‌پردازی کیسان برای سهولت در ثبت و صدور صورتحساب‌های الکترونیکی امکان استفاده از دستگاه کارتخوان اندروید و اپلیکیشن هوشمند موبایل با قابلیت اتصال به سامانه مؤدیان را فراهم نموده و نرم افزار منحصر‌بفردی به نام «زرسان» ارائه داده است.

زرسان قابلیت نصب بر دستگاه‌های کارتخوان اندروید و تلفن های هوشمند با سیستم عامل اندروید یا ios  و هم‌چنین windows را دارد.

جهت رفاه حال مودیان، نرم افزار اختصاصی شرکت «داده پردازی کیسان» به نام «زرسان»، به صورت یک ماهه تستی ارائه می‌گردد تا پس از رضایت، اقدام به استفاده از نرم افزار کنید.

شرط دریافت دستگاه کارتخوان اندروید داشتن حساب در یکی از بانک های سراسر کشور است و تمامی شناسه‌های مورد نیاز شما توسط شرکت «داده پردازی کیسان» تعریف شده و تنها لازم است تا اقلام فروخته شده را انتخاب نموده و سبد خرید را تکمیل کنید تا صورتحساب شما در همان لحظه به «سامانه مودیان» ارسال شود.

فرم دریافت مشاوره رایگان:  https://keysuntsp.com/pos/

برخی از فیلدهای اجباری در ثبت صورتحساب طلا، جواهر، پلاتین که نیاز است از سمت فروشنده وارد شوند عبارت است از:

  • وزن کل/تعداد کل: بر اساس کالا/خدمت انتخاب شده، فیلد مورد نظر تکمیل می‌گردد.
  • واحد اندازه گیری و سنجش معتبر بر اساس وزن/تعداد، گرم و عدد است.
  • قیمت پایه: مبلغ هر واحد از مقدار کالا / خدمت ارائه شده بدون درنظر گرفتن هیچ‌گونه سود است.
  • درصد اجرت ساخت: هزینه‌ای است که طلا فروش برای ساخت و طراحی طلا از مشتری دریافت می‌نماید.
  • درصد سود فروشنده: هزینه‌ای است که فروشنده بابت سود خود در صورتحساب‌های با الگوی طلا، جواهر و پلاتین لحاظ می‌نماید.
  •  درصد حق العمل: مبلغی که بابت فروش حق‌العمل کاری طلا از خریدار دریافت می‌گردد.
  • روی مجموع مبالغ اجرت ساخت، سود فروشنده و حق العمل، به صورت سیستمی «9» درصد ارزش افزوده لحاظ و به مبالغ اضافه می‌گردد.
Picture of نویسنده: تیم تحریریه کیسان
نویسنده: تیم تحریریه کیسان

سعی ما در تولید محتوای بروز و کاربردی برای رفع نیاز مؤدیان عزیز است. در صورتی که سوال دارید لطفا با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *