راهنمایی ثبت فروش در سامانه مودیان

نحوه ثبت فروش در سامانه مودیان
کلیدی‌ترین مؤلفه برای تحقق اهداف قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، استفاده از یک سامانه محوری با قابلیت‌هایی در زمینه تبادل مؤثر اطلاعات میان مؤدیان و سازمان امور مالیاتی کشور است. این سامانه تحت عنوان سامانه مؤدیان و در قالب مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب‌های الکترونیکی مؤدیان معرفی شده که از ارکان نظام مالیاتی هوشمند محصوب می‌شود.
سامانه مؤدیان از چندین زیرسامانه اصلی و فرعی تشکیل شده که این زیرسامانه‌ها در یک پیکربندی یکپارچه، الزامات و کارکردهای موردنیاز سازمان امور مالیاتی و مؤدیان را در زمینه‌هایی مثل جمع‌آوری اطلاعات، محاسبات مالیات بر ارزش افزوده، ارتقا ارائه خدمات الکترونیکی و تسهیل تعامل مؤدیان با سازمان فراهم کرده است. بر اساس مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400، محاسبات مالیات بر ارزش افزوده مؤدیان براساس اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت‌شده در این سامانه انجام خواهد شد.
در سامانه مؤدیان به هر مؤدی کارپوشه‌ای ویژه اختصاص داده می‌شود که کلیه اطلاعات مالیاتی مؤدی از طریق کارپوشه قابل دسترس خواهد بود. برخی از اطلاعات مهمی که به صورت یکپارچه در کارپوشه مؤدیان قابل دسترس است به شرح زیر است:
  • اطلاعات حساب‌های تجاری مؤدی
  • اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی
  • اطلاعات خریداران و فروشندگان کالا و خدمت
  • وضعیت صورتحساب‌ها در کارپوشه
  • اطلاعات اعتبار مالیاتی
  • و سایر موارد مشابه که به مؤدی در راستای درک عملکرد مالیاتی خود کمک می‌کند.

 

چگونگی ثبت فروش در سامانه مودیان

انواع روش‌های ارسال صورتحساب‌ها به سامانه مودیان مالیاتی

ارسال اطلاعات فروش به صورت الکترونیکی به صورت مستقیم توسط مودی:

این روش ویژه مؤدیانی است که ارسال اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی فروش خود را به صورت مستقیم ارسال می‌کنند. از آنجایی که روش ارسال به صورت مستقیم بوده، مسئولیت ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی نیز به عهده مؤدی است.

ارسال اطلاعات فروش به صورت الکترونیکی توسط شرکت معتمد- با کلید مودی:

در این روش، مؤدی پس از تهیه کلیدهای خصوصی و عمومی خود و همچین گواهی مهر سازمانی از مراکز میانی معتبر ریشه، اقدام به امضا الکترونیکی صورتحساب‌های خود کرده و در اختیار شرکت معتمد قرار می‌دهد، سپس شرکت معتمد صورتحساب‌های مؤدی را به سامانه مؤدیان ارسال می‌کند. در این روش مسئولیت ارسال به عهده شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.

ارسال اطلاعات فروش به صورت الکترونیکی توسط شرکت معتمد- با کلید شرکت معتمد:

در این روش شرکت معتمد، اطلاعات صورتحساب‌های مؤدی را دریافت کرده و آن‌ها را طبق دستورالعملی که سازمان امور مالیاتی کشور اطلاع رسانی می‌کند، به سامانه مؤدیان ارسال می‌کند. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به عهده شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.

شرکت‌های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی اشخاص حقوقی داراي پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش‌هاي لازم به مؤدیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات موردنیاز براي ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیرحاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاري می‌کنند.

ارسال اطلاعات فروش به صورت الکترونیکی توسط سامانه‌های دولتی:

در این روش، مودی باید در کارپوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مودیان توسط سامانه‌های دولتی را انتخاب نماید. در این صورت، امکان ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی از سامانه‌های دولتی امکان‌پذیر خواهد شد.

 

ثبت فاکتور فروش در سامانه مودیان

 

فرمت فاکتور فروش در سامانه مودیان

 فاکتورفروش از لحاظ رسمیت به 2 نوع رسمی و غیر رسمی تقسیم می‌شوند. کاربرد فاکتور رسمی برای مشاغلی است که باید یک نسخه از فاکتورهای خود را به اداره مالیات تحویل داده و باید مهر و امضای فروشنده در آن وجود داشته باشد و اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده به طور کامل در آن درج شود.

در واقع در این فاکتورها بر اساس قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم شده است و مورد تایید آن‌ها است. اما در فاکتور غیر رسمی وجود مهر و امضای فروشنده ضروری نیست و صرفا برای اطلاع مشتری تهیه شده است. این فاکتورها معمولا در مشاغل کوچک مانند فاکتور فروشگاه یا سوپرمارکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تهیه و چاپ انواع فاکتور فروش کالا، می‌توان ازطریق نرم افزار حسابداری یا ارسال از طریق شرکت‌های معتمد اقدام نمایید.

اساسی ترین هدف برای فاکتور فروش کالا، ثبت سابقه فروش است. این یک روش برای ردیابی تاریخ فروش کالا ، مقدار پول پرداخت شده و مجموع بدهی معوق است.

بر اساس ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افروده، مودیان مکلفند در قبال عرضه کالا یا خدمات موضوع این قانون صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی و حاوی مشخصات متعاملین و مورد معامله به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می‌شود صادر و مالیات متعلق را در ستون مخصوص درج و وصول نمایند. در مواردی که از ماشین های فروش استفاده می‌شود، نوار ماشین جایگزین صورتحساب خواهد شد.
تبصره – کالاهای مشمول مالیات که بدون رعایت مقررات و ضوابط این قانون عرضه گردد، علاوه بر جرائم متعلق و سایر مقررات مربوط موضوع این قانون کالای قاچاق محسوب و مشمول قوانین و مقررات مربوط می‌شود.

 

سقف مجاز فروش در سامانه مودیان

مطابق قانون تسهیل تکالیف مودیان، حدمجاز فروش حداکثر پنج برابر فروش اظهار شده دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت گردیده به عنوان حد مجاز اولیه در کارپوشه مودی بارگذاری شده و قابل نمایش است. در صورتی که مالیات دوره مشابه سال قبل به طور کامل پرداخت نشود به نسبت آن میزان از مالیات پرداخت شده، پنج (5) برابر حد مجاز فروش محاسبه و در کارپوشه نمایش داده می‌شود.

سقف فروش در سامانه مودیان

برای مودیان واحدهای جدیدالتاسیس، واحدهای فاقد سابقه مالیاتی و یا مودیانی که فروش اظهارشده دوره مشابه سال قبل آنان که مالیات آن را به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت نموده و این فروش ابرازی کمتر از معافیت سالانه موضوع ماده (101) قانون مالیات‌های مستقیم باشد؛ نیز 5 برابر معافیت سالانه موضوع ماده (101) قانون فوق الذکر محاسبه و در کارپوشه نمایش داده می‌شود.

 

فروش تجمیعی در سامانه مودیان

بر اساس پاسخ رئیس شورای عالی سازمان امور مالیاتی کشور،« محمد برزگری» پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان صورتحساب محور است. لذا به ازای هر فروش حتما باید صورتحساب فروش صادر شود .اطلاعاتی که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار میگیرد به تفکیک است. به عنوان مثال شخصی که از دستگاه کارتخوان برای دریافت وجوه هر فروش مبالغ را به صورت جدا کارت می کشد و مبالغ را به صورت جدا دریافت می‌کند. لذا اگر صورتحساب‌ها به صورت تجمیعی ارسال شود، در تطبیق پذیری و بررسی های بعدی حتما دچار مشکل می شوند و مورد قبول نخواهد بود.

از این پس تمامی افراد مشمول می‌توانند از «پایانه فروشگاهی کیسان» جهت ثبت صورتحساب‌های خود استفاده نمایند.

کیسان، رتبه یک شرکت‌های معتمد مالیاتی، امکان ثبت صورتحساب را برای تمامی مودیان حقیقی و حقوقی فراهم نموده است.

متقاضیان مشمول ثبت صورتحساب در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌توانند جهت ثبت صورتحساب‌های خود و ارسال آن‌ها به سامانه مودیان، از «پایانه فروشگاهی کیسان» استفاده نمایند.

شرکت داده پردازی کیسان جهت تسهیل در تکالیف مودیان مشمول، تعرفه «برنزی» را به صورت «رایگان» ارائه می‌دهد.

در صورتی که تا بحال اقدامی جهت ثبت صورتحساب‌های خود نداشته‌اید، می‌توانید تنها در 5 مرحله اقدام به ثبت‌نام و صدور صورتحساب الکترونیک نمایید.

Picture of نویسنده: تیم تحریریه کیسان
نویسنده: تیم تحریریه کیسان

سعی ما در تولید محتوای بروز و کاربردی برای رفع نیاز مؤدیان عزیز است. در صورتی که سوال دارید لطفا با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *